Αστρονομία και Κοσμολογία, Φυσικές επιστήμες και τεχνολογία, Μεταφυσική και Ψυχολογία

Κυριακή, 5 Οκτωβρίου 2008

Δημόκριτος

Δημόκριτος ( 470 - 369 π.Χ.)

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων

Δελτίο ΤΕΕ 2501, 1 Σεπτεμβρίου 2008
Σε μελέτη του Ερευνητικού προγράμματος για τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό " Nature " , ανακαλύφθηκε ότι η συσκευή αυτή των αρχαίων Ελλήνων που χρονολογείται στον 2ο αιώνα π.Χ., επέτρεπε την πρόβλεψη των εκλείψεων με μεγάλη ακρίβεια.
Οι εκλείψεις οι οποίες επαναλαμβάνονται σύμφωνα με τον 19χρονο κύκλο του Σάρος, σημειώνονται πάνω σ' ένα μεγάλο οδοντωτό τροχό. Δηλώνουν στο χρήστη αν είναι ηλιακές ή σεληνιακές και προσδιορίζουν την ώρα που θα συμβούν.
Ο Τόνι Φρίθ, ένας από τους συντάκτες της μελέτης, λεει σχετικά με την ανακάλυψη : " Γνωρίζαμε ότι ο αρχαιοελληνικός αυτός μηχανισμός, ηλικίας 2.100 ετών, υπολόγιζε σύνθετους κύκλους μαθηματικής αστρονομίας. Εκπλαγήκαμε όμως όταν διαπιστώσαμε ότι έδειχνε επίσης έναν τετραετή κύκλο αγώνων που διεξαγόταν στην αρχαία Ελλάδα, μεταξύ των οποίων κι οι Ολυμπιακοί αγώνες."
Κάνοντας χρήση εικόνων που λήφθηκαν με τρισδιάστατες ακτίνες Χ, οι επιστήμονες κατάφεραν ν' απωδικοποιήσουν τα ονόματα όλων των μηνών που βρισκόταν στο πίσω μέρος του μηχανισμού, το οποίο αποτελείται από μια σύνθετη συσκευή με τουλάχιστον 30 γρανάζια ακριβείας.
Η κακή κατάσταση στην οποία βρέθηκε το όργανο αυτό στις αρχές του 20ού αιώνα από τους σφουγγαράδες, είχε εμποδίσει έως τώρα να φανούν οι λειτουργίες του.
Πηγή στοιχείων : Το δελτίο ΤΕΕ που ήδη αναφέρθηκε.

Τηλεπαθητικά μυνήματα

Καταστάσεις συνείδησης
Οι επιστήμονες σήμερα πιστεύουν ότι η εγκεφαλική δραστηριότητα διαιρείται σε πέντε μήκη κύματος : τα δέλτα, τα θήτα, τα άλφα, τα βήτα και τα γάμμα.
Τα κύματα δέλτα λειτουργούν στη χαμηλότερη ταχύτητα κι εμφανίζονται όταν κοιμόμαστε βαθιά. Τα κύματα θήτα επέρχονται φυσιολογικά στη διάρκεια του ύπνου. Συνδέονται με την διαίσθηση και τις καταστάσεις έκστασης. Τα κύματα άλφα επικρατούν νωρίς το πρωϊ και συνδέονται με τη δημιουργική διαδικασία. Τα κύματα βήτα συμβαίνουτν όταν είμαστε δραστήριοι. Εμποδίζουν τη δημιουργική διαδικασία. Τα κύματα γάμμα είναι τα γρηγορότερα όλων και συνδέονται με την σύνθετη σκέψη.
Σε πολλές κουλτούρες προκαλούνται επίτηδες εγκεφαλικά κύματα θήτα και άλφα για να επιτευχθεί η εισαγωγή σε τροποποιημένες καταστάσεις συνείδησης. Οι Σαμάνοι για παράδειγμα, προκαλούν αυτά τα κύματα μέσα από δραστηριότητες όπως το τελετουργικό χτύπημα του τυμπάνου, η ψαλμωδία και ο χορός.
Jane Struthers, Η βίβλος της μεταφυσικής, Ισόρροπον 2008
" Το μυστικό της μεταβίβασης της σκέψης " γράφει ο Γιώργης Καραφουλίδης, " έγκειται στην εκμετάλλευση των κυμάτων άλφα που εκπέμπονται από τον εγκέφαλο. Όπως βεβαιώνουν οι ερευνητές, με την έκφραση του εγκεφάλου σε κύματα άλφα μπορούν να ληφθούν πληροφορίες απ' όλα τα μέρη του κόσμου.
Εδώ η ρύθμιση ( συντονισμός ) στο κανάλι εκπομπής του εγκεφάλου ενός ορισμένου ανθρώπου, μπορεί να συγκριθεί με τη ζεύξη μιας συσκευής ραδιοφώνου ή τηλεόρασης σ' ένα ορισμένο πομπό. Γι' αυτό έχει εκφρασθεί επανειλημμένα η άποψη και μάλιστα λέγεται χωρίς επιφύλαξη, ότι ο κυρίαρχος του κόσμου θα είναι εκείνη η υπερδύναμη που θα έχει αναπτύξει πρώτη την τηλεπάθεια και κυρίως τις συσκευές ελέγχου σκέψης στην ανώτερη τεχνική τελειότητα.
Η τηλεπάθεια έχει όλες τις προοπτικές να γίνει η γλώσσα του διαστήματος του μέλλοντος. Ασφαλώς δεν είναι σύμπτωση ότι ταυτόχρονα με την έρευνα του εξωτερικού διαστήματος, έχει κάνει μεγάλες προόδους κι η έρευνα του " εσωτερικού χώρου " των ψυχικών και πνευματικών δυνάμεων του ανθρώπου. "


Άποψη από το εσωτερικό του Γραμμικού Επιταχυντή ( Linac ) στο Εθνικό Εργαστήριο Επιταχυντών Φέρμι ( Fermilab ) κοντά στο Σικάγο.
Jim Al-Khalili, Κβαντικά παράδοξα, Τραυλός 2005
Οι μάντεις όμως δεν είναι οι μόνοι που ενδιαφέρονται για τη μεταφυσική. Ο Νίκος Ταμπάκης, Η.Μ. μηχανικός, στο βιβλίο του " Από τη φυσική στην μεταφυσική " γράφει :
" Το νετρίνο, καθώς μοιάζει κυριολεκτικά με φάντασμα* που γλιστράει απαρατήρητο ανάμεσα στα χειροπιαστά στοιχειώδη σωματίδια όπως τα ηλεκτρόνια, ποζιτρόνια κλπ., είναι το σωματίδιο που προβάλλεται ως το σωματίδιο φορέας των τηλεπαθητικών μυνημάτων.
Λέω προβάλλεται γιατί δεν έχουμε την παραμικρή νύξη πως μπορούν τα τόσο μικρά ηλεκτροδυναμικά των εγκεφαλικών σημάτων να επιδράσουν πάνω στο αφόρτιστο νετρίνο. Κάτι τέτοιο σήμερα ( 1980 ) μοιάζει τελείως απίστευτο. Ακόμα χειρότερα, ενώ το νετρίνο ως σωματίδιο έχει εντοπισθεί, δεν έχουν παρατηρηθεί ακόμα κύματα νετρίνο που είναι απαραίτητα για να εξηγήσουμε τη μετάδοση πληροφορίας. Αλλά στο σημείο αυτό ας θυμηθούμε ότι είχαμε αρχίσει να χρησιμοποιούμε τα ραδιοφωνικά κύματα πρωτού ο Αϊνστάιν μας δείξει ότι αποτελούνται από σωματίδια, τα γνωστά μας φωτόνια.
Αν τα νετρίνο από τον Ήλιο, τ' άλλα αστέρια ή κι άλλους γαλαξίες διασχίζουν κατά εκατομμύρια τον εγκέφαλό μας χωρίς οι αισθήσεις μας να μας ενημερώνουν, είναι πολύ πιθανόν να μην είναι τα μόνα. Έτσι, χάρη στις εξωτικές ιδιότητες μερικών στοιχειωδών σωματιδίων, για την μεταφορά τηλεπαθητικών μυνημάτων έχουν προταθεί επίσης τα ταχυόνια και τα βαρυτόνια. Μια άλλη κατηγορία επιστημόνων, ακολουθώντας μια σύγχρονη εκδοχή του δυαδισμού ύλη - πνεύμα προτείνουν σωματίδια - φορείς του πνεύματος."
* Στο ίδιο βιβλίο βρήκα επίσης την πληροφορία ότι το 1882 στην Αγγλία, την πατρίδα των φαντασμάτων, ιδρύθηκε η Εταιρεία Ψυχικών Ερευνών για να στεγάσει τις μεταφυσικές ανησυχίες πολλών γνωστών επιστημόνων της εποχής. Ανάμεσα στα διάσημα παλαιά μέλη της βρίσκουμε φυσικούς σαν τους O. Lodge, Lord Rayleigh, τον πατέρα του ηλεκτρονίου J.J. Thomson ή ακόμα, τον επικίνδυνα ενθουσιώδη αστρονόμο C. Flammarion ο οποίος το 1869 διαβεβαίωνε πως " ο πνευματισμός δεν είναι θρησκεία, αλλά μια επιστήμη της οποίας μόλις γνωρίζουμε την αλφαβήτα. "
Πηγές στοιχείων : Jane Struthers, Η βίβλος της μεταφυσικής, Ισόρροπον 2008, Γιώργης Καραφουλίδης, Τηλεπάθεια, Δρόμων 2007, Νίκος Ταμπάκης, Από τη φυσική στη μεταφυσική, Ι .Ζαχαρόπουλος 1984, και το βιβλίo που ήδη αναφέρθηκε.

Στο Μαντείο των Δελφών το 1500 π.Χ...

Το Μαντείο των Δελφών
Roland Martin, Architettura Greca
Electa Editrice, 1980
Ο Ηρόδοτος ( 484 - 426 π.Χ. ), ήταν ιστορικός από την Άλικαρνασσό της Μ. Ασίας και ονομάστηκε πατέρας της ιστορίας. Το έργο του περιλαμβάνει τους πολέμους των Ελλήνων κατά των βαρβάρων και διαιρείται σε εννέα βιβλία.
Στο πρώτο του βιβλίο ( Κλειώ ) διηγείται το παρακάτω περιστατικό :
Ο Βασιλιάς της Λυδίας Κροίσος ( 6ος αιώνας π.Χ. ) ο οποίος πενθούσε δυο χρόνια τον θάνατο του γιου του, έμαθε ότι στο μεταξύ η δύναμη των Περσών μεγάλωσε κι αναρωτήθηκε αν θάπρεπε να επιχειρήσει μια εκστρατεία εναντίον τους. Προκειμένου να πάρει τη σωστή απόφαση, σκέφτηκε να συμβουλευτεί επτά μαντεία, ελληνικά ( Δελφοί, Φωκίδα, Δωδώνη ) και ξένα ( Λιβύη, Αίγυπτος ) για να δοκιμάσει τις γνώμες τους. Το μαντείο το οποίο θ' αποδεικνυόταν το πιο αξιόπιστο, θα ήταν αυτό που θα συμβουλευόταν για δεύτερη φορά για το θέμα που τον απασχολούσε.
Έστειλε λοιπόν επτά αγγελιοφόρους, ένα σε κάθε μαντείο, με την εντολή να μετρούν τις μέρες που περνούν από την ημέρα της αναχώρησής τους και την εκατοστή να πάνε στα μαντεία και να ρωτήσουν : " Τι κάνει αυτή τη στιγμή ο Βασιλιάς των Λυδών Κροίσος ; " Να καταγράψουν τις απαντήσεις και να επιστρέψουν στις Σάρδεις.
Από τις απαντήσεις αυτές, μόνο εκείνη του Μαντείου του Απόλλωνα των Δελφών ( βλ. φωτογραφία ) φθάνει ως εμάς. Η ιέρεια Πυθία, πριν καν ακούσει την διατύπωση της ερώτησης, έβγαλε χρησμό σ' εξάμετρο ρυθμό :
" Πόση είν' η άμμος ξέρω εγώ, της θάλασσας τα μέτρα.
Καταλαβαίνω τον μουγκό, τον άλαλο ακούω.
Μούρθε στη μύτη μυρωδιά σκληρόδερμης χελώνας,
που βράζει σ' ένα χάλκωμα, μαζί μ' αρνίσιο κρέας.
Κάτω έχει στρώμα από χαλκό, χαλκός είναι κι απάνω."
Όταν οι αγγελιοφόροι επέστρεψαν κι ο Κροίσος διάβασε τις απαντήσεις, έμεινε έκπληκτος επειδή η απάντηση της Πυθίας των Δελφών ήταν εκπληκτικά ακριβής. Πράγματι, την εκατοστή ημέρα από την αναχώρηση των αγγελιοφόρων, έκοψε κομμάτια μια χελώνα κι έν' αρνί ο ίδιος και τάβαλε να βράσουν μαζί σ' ένα χάλκινο λέβητα που τον σκέπασε με χάλκινο σκέπασμα, πιστεύοντας ότι θάταν αδύνατο να μαντέψει κανείς την επινόησή του. Οι σχετικοί με μαντεία τη εποχής εκείνης διακύρηξαν ότι επρόκειτο αναμφίβολα για χρησμό. Ένας σύγχρονος μάντης, ο Γιώργης Καραφουλίδης, μας εξηγεί ότι πρόκειται για τηλεπαθητικό φαινόμενο.
.
Ο Απόλλων καθισμένος στον δελφικό ομφαλό, μπροστά στον δελφικό τρίποδα. Ασημένιος στατήρας της δελφικής αμφικτιονίας, 4ος αιώνας π.Χ. Νομισματικό Μουσείο, Εθνική βιβλιοθήκη, Παρίσι.
.

Δελφικός τρίποδας
Τρόπαιο της μάχης μεταξύ του Απόλλωνα και του Πύθωνα. Ασημένιος στατήρας του Κρότωνα, τέλη του 5ου αιώνα π.Χ. Νομισματικό Μουσείο, Εθνική βιβλιοθήκη, Παρίσι.
.
Δελφικός τρίποδας
Δηνάριο του Λ. Κορβάτου ( πίσω όψη ). Νομισματικό Μουσείο, Εθνική βιβλιοθήκη, Παρίσι.
.
Κεφαλή της Σίβυλλας
Ασημένιο δηνάριο του Λ. Κορβάτου, ( L. Torquatus ) Ρώμη, 65 π.Χ. Νομισματικό Μουσείο, Εθνική βιβλιοθήκη, Παρίσι.
Η προφήτισσα " γριά γυναίκα " των Βαβυλωνίων και των Χεττιτών χρησιμοποιήθηκε συχνά σαν πρότυπο για τους προφήτες άλλων λαών. Η λέξη " Σίβυλλα " προέρχεται από την λέξη " Σιμπού " ή " Σιμπτού " των Βαβυλωνίων και των Ασσυρίων και σημαίνει " γέρος " ή " γριά ". Η ινδοευρωπαϊκή προσθήκη του "λ" υποδηλώνει κάτι το υποκοριστικό, δηλαδή " γριούλα". Φαίνεται ότι μόνο " οι γριές γυναίκες " ήταν πραγματικοί φορείς διόρασης κι έτσι, οι αρχαίοι αυτοί λαοί, διαβάζοντας τις εκφράσεις τους " προφήτευαν " το μέλλον.
Γιώργης Καραφουλίδης, Τηλεπάθεια, Δρόμων 2007
Ας δούμε λοιπόν τι συνέβει πραγματικά στο μαντείο. Όπως μας εξηγεί ο συγγραφέας, ο χρησμός δεν ήταν χρησμός αλλά υποκλοπή σκέψης.
" Η Πυθία " γράφει, " ως επαγγελματίας με τις συχνές αυτο - υπνώσεις ( αυθυποβολή που επιτυγχάνεται με καθημερινές ασκήσεις αυτοσυγκέντρωσης ) είναι εκ των πραγμάτων ένας ισχυρός πομπός και δέκτης τηλεπαθητικών μυνημάτων. Ο Κροίσος αποκλείεται να σκέφτηκε την τελευταία στιγμή να βρει τη χελώνα, το αρνί και το χάλκινο καζάνι ν' ανάψει τη φωτιά, οπωσδήποτε η ιδέα τριγυρνούσε αρκετές μέρες στο κεφάλι του. Αλλά ακόμα κι αν το σκέφτηκε την τελευταία στιγμή, το γεγονός ότι η Πυθία το διάβασε στο μυαλό του, σημαίνει ότι το είχε ήδη σκεφτεί. "
Όπως γράφει σε άλλο κεφάλαιο του βιβλίου, για να πραγματοποιηθούν τηλεπαθητικά φαινόμενα απαιτούνται κατά κανόνα δύο προϋποθέσεις. Η πρώτη είναι να υπάρχει " ένα έντονο συγκινησιακό περιεχόμενο " - στην προκειμένη περίπτωση η ανησυχία του Βασιλέα για την ενδεχόμενη απειλή από τους Πέρσες - και η δεύτερη το υποκείμενο - ο Βασιλέας - να έχει υπνωτισθεί - να πιστεύει δηλαδή ( με αυθυποβολή ) ότι τα μαντεία θα τον βοηθήσουν να πάρει τη σωστή απόφαση.
Δεδομένου ότι κι οι δυο αυτές προϋποθέσεις υπήρχαν, " ήταν πολύ εύκολο για την Πυθία, έτσι στα όρθια στον προθάλαμο να υποκλέψει τη σκέψη τόσο των απεσταλμένων όσο και του Βασιλέα που βρισκόταν στη Λυδία - η τηλεπάθεια δεν γνωρίζει όρια χώρου, χρόνου και ύλης - και να βγάλει τον " χρησμό " 2.500 χρόνια πριν. "
Πηγές στοιχείων : Γιώργης Καραφουλίδης, Τηλεπάθεια, Δρόμων 2007, Χαράλαμπος Μπαρακλής, Γνωμικά και παροιμίες, Εστία 2004, και το βιβλίο που ήδη αναφέρθηκε.

Σάββατο, 4 Οκτωβρίου 2008

Η κληρονομιά του Αριστοτέλη

Ο Αριστοτέλης ( 384 - 322 π.Χ. )
Πρωτοπόρος, ήταν ένας αληθινά σπουδαίος επιστήμονας και φιλόσοφος που επηρέασε περισσότερο από κάθε άλλον τη δυτική σκέψη.
Dr. John Stevenson, Η ιστορία της Ευρώπης
Κ. Κωστόπουλος, 2005
Ο Αριστοτέλης γεννήθηκε και πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του κοντά στα ελληνικά παράλια. Εκεί, μέσα στις θερμές βραχώδεις περιοχές της παραλιακής ζώνης, είχε την ευκαιρία να παρατηρήσει μια μεγάλη ποικιλία διάφορων τύπων ζώων : αστερίες, θαλάσσιες ανεμώνες, καβούρια, σκώληκες και ψάρια. Τα γραπτά του μαρτυρούν πως παρατηρούσε τα ζώα αυτά προσεκτικά κι οι ερωτήσεις που έθετε έχουν απασχολήσει εκτενώς τη βιολογία.
Ο Αριστοτέλης είχε στόχο να διακρίνει τα διαφορετικά είδη ζώων και τα κείμενά του αναφέρουν 560 διαφορετικά είδη. Έτσι εγκαινίασε το ερευνητικό πρόγραμμα για την καταλογογράφηση της βιοποικιλλότητας της Γης - ένα πρόγραμμα που σήμερα εξελίσσεται ραγδαία. Αν κι ο Αριστοτέλης δεν κατηγοριοποιούσε τα φυτά, ένας μαθητής του το έκανε. Η βοτανική γεννήθηκε όταν ο Θεόφραστος, μαθητής του Αριστοτέλη, πληροφορήθηκε για τα φυτά που είχαν παρατηρήσει οι στρατιώτες σε μια εκστρατεία ενός άλλου μαθητή του, του Μεγάλου Αλέξανδρου.
Ο Αριστοτέλης έθεσε τα θεμέλια της ανατομίας, της εμβρυολογίας και της φυσιολογίας. Περιέγραψε την εσωτερική ανατομία ζώων όπως ο κάβουρας, ο αστακός, το ψάρι και το καλαμάρι. Η λεπτομερής περιγραφή του για τα εσωτερικά τμήματα του στόματος του αχινού ήταν σχεδόν τέλεια κι έτσι το όργανο εξακολουθεί ν' αποκαλείται " φανός του Αριστοτέλη ". Έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το αίμα, περιέγραψε την καρδιά, τα ερυθρά αιμοσφαίρια και μελέτησε έμβρυα ζώων, όπως αυτό της κότας.
Εκτός των άλλων, τα γραπτά του Αριστοτέλη επηρέασαν τα μαθηματικά, τη φυσική και την κοσμολογία - οι νόμοι του περί κινήσεως ήταν ευρέως αποδεκτοί μέχρι την εποχή του Νεύτωνα και του Γαλιλαίου - κι ήταν ο δημιουργός της τυπικής λογικής.
Πριν μετακομίσει στην Αθήνα για να γίνει μαθητής του Πλάτωνα, συμβουλεύτηκε το Μαντείο των Δελφών. Οι απόψεις του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη θα επικρατήσουν στη μετέπειτα ιστορία της διανόησης, αλλά ο Αριστοτέλης είναι ο θεμελιωτής της επιστήμης.
Ο τρόπος σκέψης του Πλάτωνα ήταν θεολογικός, μυστικιστικός και ποιητικός. Ο Αριστοτέλης είχε τουλάχιστον διφορούμενες απόψεις για τις υπερφυσικές εξηγήσεις και δεν τις χρησιμοποιούσε στη φυσική και τη βιολογία του. Οι επιστήμονες μετά την εποχή του έχουν προσθέσει το πείραμα, αλλά συνεχίζουν να χρησιμοποιούν την παρατηρησιακή του μέθοδο και τη χρήση της αφαιρετικής λογικής.
Πηγές στοιχείων : Το βιβλίο των επιστημών, Αλεξάνδρεια 2005, τα βιβλία κι η ιστοσελίδα που ήδη αναφέρθηκαν.